Николо Паганини
За всички любители на музиката името на Николо Паганини е най-яркият синоним на цигулкова виртуозност. Едва ли някой друг цигулар би могъл да извлече от инструмента повече от онова, което той е постигнал. Гениален изпълнител и вдъхновен импровизатор, той решава по съвършен начин всички проблеми в цигулковото изпълнителско изкуство. Магнетическото му въздействие върху публиката се дължи не само на ненадминатата, нечовешка техника и вълшебната звучност на неговия тон, на неповторимото му импровизиране, но и на приказното майсторство на звукоподражанието, способно да възпроизведе едва ли не целия звуков свят – от тембрите на човешкия глас и на всички музикални инструменти до ромона на потока и шумоленето на листата.Николо Паганини е един основоположниците и ярките представители на романтичния изпълнителски и композиторски стил, оказал влияние дори върху музиканти като Лист, Берлиоз, Шопен, Шуман. Неговите цигулкови творби, наситени с изпълнителски проблеми, са между най-красивите произведения в световната цигулкова литература (На Паганини принадлежат и около 200 виртуозни пиеси за китара.). Николо Паганини е роден на 27.10.1782 г. в Генуа, в семейство на дребен търговец.Майката е хубава и добродушна, необразована жена. Николо е второто от четирите им деца. Бащата, Антонио, е пияница, комарджия, алчен, груб до жестокост в отношенията към децата си. Това убедително съчетание от пороци не му пречи да обича музиката – свири на китара, мандолина, отчасти на цигулка, смята се дори за музикален гений, неизявен поради липса на подходящи условия. Той иска на всяка цена първия му син Карло да стане велик музикант – не само да реализира чрез него личните си амбиции, а да го използва като средство, с което да печели много пари. Започва с тиранична власт да го учи да свири на цигулка, но усилията му отиват напразно – Карло остава само посредствен оркестрант в театър „Карло Феличе“. Тогава стремежът на бащата се насочва към петгодишния Николо Паганини. Детето е с подчертано издадена напред долна челюст, с широко и високо чело, с къдрава черна коса и много дълъг нос. Върху това грозно лице се открояват големи черни очи, излъчващи странно обаяние. Ръцете му са извънредно дълги, с необикновено дълги пръсти, на също такива дълги китки, краката – криви, с големи ходила. Когато някакъв пламък разпалва очите му, те се оживяват и мигновено преобразяват грозното му лице. Баща му, а и много други хора наричат грозния Николо „дяволче“, „маймунче“ и с други подобни епитети.Антонио започва да учи малкия Николо да свири най-напред на мандолина и китара и после на цигулка със систематична настойчивост. Още ненавършил пет години, Паганини стои с часове на колене на пода и с едва достигащи струните на инструмента пръсти без почивка извлича с големи усилия пицикатите (вид цигулкова техника) под готовата за удар при всяка грешка ръка на баща си… След една година той свири безпогрешно някои популярни в Генуа мелодии, но уроците продължават с още по-голяма суровост, стигаща понякога до садизъм. И при тежка болест режимът продължава да се спазва все така безпощадно. Единствената позволена играчка за него е цигулката. По настояване на жена си и на някои приятели бащата поверява малкия Николо на грижите на Джовани Сервето — неизвестен, но съвестен педагог, като с това неговият контрол и уроците му с Николо не се прекъснват. Успехът и славата на Паганини растат с всеки нов концерт, . Успехът и славата на Паганини растат с всеки нов концерт, което вече предизвиква известна завист у другите музиканти. В Парма неговият стар учител и приятел Александро Рола му устройва шега. На един концерт върху статива поставя обратно нотите на несвирен от Паганини концерт. Паганини си дава вид, че не забелязва нищо и изсвирва концерта с учудваща виртуозност. Художникът Пазини, който също свири на цигулка, намира и преписва една композиция, изпълнена с технически трудности и причудливи пасажи. Още при преписването той е поразен от трудните откъси и предвкусва поражението на Паганини. Но пред компетентна аудитория Николо изсвирва пиесата „а прима виста“ на своята „Амати“ с невероятна виртуозност. Пазини, трогнат и засрамен, се извинява пред младия виртуоз.